Jasmine Saamel är en musiktjej som kommer från Eskilstuna. Från att ha inspirerats utav artisten Miss Li och bandet Nirvana så har hon skapat sin egen musik och stil. Hon har gått på St Eskil gymnasium Estetiska programmet inriktning Musik och har bland annat varit med i bandet Decorus. Det bildades i samband med ett gymnasiearbete när hon gick sista året tillsammans med två klasskamrater.

Efter avslutad examen ville Jasmine fortsätta med musikkarriären och började plugga på Gotlands folkhögskola Ella Music Education i två år, vilket hon tyckte var en rolig och lärorik kurs. Idag går hon samma inriktning fast rock, nämligen Nordiska rockmusiklinjen på Geijerskolan i Värmland, Ransäter. För några dagar sedan så intervjuade jag och pratade med henne via telefon och tog reda på lite mer om hennes musikintresse.

Hur väcktes ditt musikintresse?

– Hela min familj är intresserade av musik så det är något jag mer eller mindre alltid har hållit på med. Jag började skriva eget lite smått när jag var 12 år men började ta det mer seriöst och spelade in först efter gymnasiet.

Hur skulle du beskriva rockmusiklinjen?

– Rockmusiklinjen är väldigt inriktad på att spela med andra i band, vilket är jättekul. Det är också mycket fokus på att lära sig spela många olika typer av rock och få en bred kunskapsbas att stå på.

Vad ser du för likheter och olikheter på dom folkhögskolorna du gått på?

– De skolor jag har gått på har varit väldigt annorlunda, men båda har vart med fokus på rockmusik och att spela i band. Ella Music Education var en kvinno- och transseparatistisk linje, vilket var exakt vad jag behövde just då, medan Nordiska rockmusiklinjen är blandad, vilket funkar bra nu.  Jag trivdes jättebra både på gotland och i värmland.

Har du några andra intressen förutom musik?

– Jag tycker väldigt mycket om att rita, måla och baka. Jag trivs bäst när jag får vara kreativ!

– Eskilstunaån handlar om att bli vuxen och att allt man är rädd för som barn inte alltid försvinner med åldern. Det är läskigt att inse, men snart märker man att de flesta andra känner samma sak. Insikten att man inte är ensam om att inte riktigt veta vad man gör eller vart man ska är väldigt betryggande.

– Jasmine Saamel

Vad har du tänkt göra efter rockmusik utbildningen?

– Just nu har jag inga större planer inför framtiden, men jag ska fortsätta att skapa musik.

Din debutsingel “Eskilstunaån”, vad handlar den om?

Vad betyder låten för dig?

– Den betyder jättemycket för mig, det var min första singel som soloartist, och det känns jättekul att den har spelats i radio några gånger nu.

Kommer det några mer låtar framöver?

– Det är absolut fler låtar på gång! Jag håller just nu på att jobba med min EP – Ett rum på saturnus, som skall släppas i April.

Text: Malin Nilsson Foto: Malin Nilsson, Madelene Saamel  Musik: Jasmine Saamel